SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQ) SERTA JAWAPAN BAGI SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM NEGERI SARAWAK (SPANS)


Strategi Pembangunan Pasca COVID-19 2030 (PCDS 2030) adalah pelan 10 tahun yang dilancarkan oleh kerajaan negeri Sarawak pada 2021 untuk membimbing pemulihan dan pembangunan ekonomi Sarawak pasca pandemik. Pelan ini berteraskan tiga teras: kemakmuran ekonomi, masyarakat yang inklusif, dan kelestarian alam sekitar. Bagi merealisasikan misi Sarawak untuk mencapai aspirasi negara maju melalui PCDS 2030, BPKNS akan mengutamakan permohonan daripada pelajar bagi bidang pengajian yang boleh menyumbang kepada pelaksanaan pelan tersebut.

 

BPKNS

Biasiswa Pinjaman Kerajaan Negeri Sarawak (BPKNS) merupakan skim bantuan kewangan yang diberikan kepada anak jati Sarawak daripada golongan sasar yang melanjutkan pelajaran ke Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di peringkat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda secara sepenuh masa.

Permohonan BPKNS dibuka sekali (1) atau dua (2) kali setahun tertakluk kepada pengumuman keputusan kemasukan ke IPTA (UPU) bagi peringkat Diploma atau Ijazah Sarjana Muda. Iklan permohonan akan dihebahkan melalui portal e-Scholarship, portal Sarawaknet, pejabat residen dan daerah, surat khabar, media sosial dan radio. Tempoh permohonan akan dibuka selama dua (2) minggu sahaja.

Permohonan BPKNS boleh dibuat secara dalam talian melalui laman e-Scholarship di pautan https://escholarship.sarawak.gov.my.

Bayaran biasiswa pinjaman pelajar akan diproses dalam tempoh 14 hari bekerja selepas slip keputusan setiap semester diterima daripada pelajar.

Pelajar perlu menghantar transkrip, sijil pengesahan tamat pengajian dan mengisi borang tamat pengajian yang boleh di muat turun melalui laman sesawang SPANS terlebih dahulu supaya jadual bayaran balik dapat dikeluarkan. Seterusnya, pelajar boleh membuat bayaran balik secara dalam talian melalui papan pemuka sistem e-Scholarship, atau di kaunter pembayaran SPANS. Pelajar juga boleh membuat bayaran balik melalui potongan gaji atau potongan KWSP.

Peminjam terlebih dahulu hendaklah membekalkan maklumat seperti nama dan nombor kad pengenalan kepada pihak SPANS. Pihak SPANS akan menyediakan dokumen seperti penyata KWSP dan dokumen perjanjian pinjaman BPKNS peminjam yang telah disahkan. Peminjam kemudian bolehlah mengambil sendiri dokumen yang telah lengkap atau memohon dokumen tersebut dihantar ke alamat peminjam. Peminjam sendiri yang perlu menghantar dokumen yang telah disediakan ke KWSP. Setelah permohonan diluluskan, pihak KWSP akan menghantar cek kepada pihak SPANS untuk tujuan bayaran balik.

Menurut Perjanjian BPKNS, pelajar boleh memohon pelanjutan tajaan (tambahan peruntukan) kepada pihak SPANS bagi tujuan mengulang semester dan sebagainya. Pelajar hendaklah melengkapkan Borang Pelanjutan Tajaan BPKNS yang boleh dimuat turun melalui laman sesawang SPANS dan seterusnya menghantar borang tersebut kepada SPANS untuk kelulusan. Perlu diingatkan bahawa peruntukan tambahan ini perlu dibayar pada kadar 100% daripada nilainya selepas tamat pengajian.

Pelajar masih boleh memohon BPKNS, namun sekiranya berjaya ditawarkan BPKNS pelajar hanya boleh memilih salah satu sahaja.

Keutamaan akan diberikan kepada pelajar yang mengambil kursus berkaitan dengan Post Covid Development Strategy (PCDS) 2030. Pelajar yang mengambil kursus selain daripada PCDS masih boleh dipertimbangkan untuk menerima tajaan tertakluk kepada peruntukan sedia ada.

Pelajar tidak boleh memohon BPKNS selepas permohonan ditutup dalam sistem e-Scholarship kerana penawaran BPKNS terikat dengan peruntukan tahunan dan bilangan kuota pelajar yang terhad.

Calon yang layak dan melepasi tapisan permohonan akan dipanggil temuduga selewat-lewatnya dalam tempoh 30 hari selepas tarikh permohonan ditutup.

Calon temu duga akan menerima pemakluman melalui sistem e-Scholarship,emel,panggilan telefon atau pesanan ringkas selewat-lewatnya dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja sebelum tarikh temu duga bagi setiap lokasi temu duga yang telah ditetapkan.

Program temu duga mengambil masa selama 3-5 minggu. Selepas itu, Mesyuarat Pengesahan Keputusan Temu Duga akan diadakan seminggu kemudian. Setelah keputusan temud duga disahkan, keputusan tersebut akan dimaklumkan melalui sistem e-Scholarship dalam tempoh satu (1) hari bekerja. Sekiranya tuan/puan tidak menerima apa-apa maklum balas dalam tempoh sebulan, maka permohonan tuan/puan dianggap tidak berjaya.

Keputusan bagi calon yang berjaya ditawarkan BPKNS akan dimaklumkan melalui sistem e-Scholarship dalam tempoh satu (1) hari bekerja selepas Mesyuarat Pengesahan Keputusan Temu Duga diadakan.

Calon yang layak dan melepasi tapisan permohonan BPKNS dipanggil temu duga selewat-lewatnya dalam tempoh 60 hari selepas tarikh permohonan ditutup.

Calon temu duga BPKNS dimaklumkan melalui sistem e-Scholarship, emel, panggilan telefon atau pesanan ringkas selewat-lewatnya dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja sebelum tarikh temu duga bagi setiap lokasi temu duga yang telah ditetapkan.

Pembayaran kepada pelajar tajaan yang mendapat keputusan CGPA minima 2.00 akan dibuat selewat-lewatnya 14 hari bekerja selepas slip keputusan akademik yang telah disahkan pihak Universiti diterima oleh urus setia BPKNS.

Permohonan pelanjutan akan diproses dan dibayar selewat-lewatnya dalam tempoh 60 hari daripada tarikh borang permohonan diterima oleh urus setia BPKNS.

Pembayaran kepada pembekal akan diproses dalam tempoh sembilan (9) hari daripada tarikh terima invois tertakluk kepada kelengkapan dokumen.

Walaupun perjanjian BPKNS memperuntukkan pelajar yang menerima BPKNS berkhidmat di negeri Sarawak selama tempoh tidak kurang dari lima (5) tahun, pihak kami sedia maklum dengan kesukaran mendapatkan pekerjaan pada masa sekarang. Oleh yang demikian, perkara tersebut buat masa ini tidaklah dikuatkuasakan

Untuk makluman tuan/puan, pada masa kini masih belum ada polisi yang jelas berkaitan dengan SULUNG.

Polisi ini telah dibuat kerana bidang perguruan dan perubatan adalah di bawah kerajaan Persekutuan. BPKNS ialah inisiatif kerajaan Sarawak supaya pelajar tajaan dapat berkhidmat dengan kerajaan Sarawak setelah menamatkan pengajian.

Pengambilan,Kenaikan Pangkat dan Perkhidmatan

Semua pemohon yang telah berdaftar dengan Sistem e-recruitment akan dipertimbangkan untuk ditemu duga sekiranya; a. Terdapat kekosongan jawatan yang dipohon: b. Memenuhi syarat skim perkhidmatan jawatan yang dipohon; dan c. Melepasi tapisan asas dan merit yang ditetapkan.

Antara sebab pemohon tidak dipanggil temu duga adalah seperti yang berikut: a. Tiada urusan pengambilan disebabkan oleh tiada laporan kekosongan jawatan yang dikemukakan dari Jabatan/Agensi/Kementerian kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak (SPANS); b. Permohonan yang dikemukakan oleh pemohon tidak lengkap dan tidak berjaya didaftarkan dalam bank data SPANS; c. Pemohon tidak memenuhi syarat yang telah ditetapkan dalam iklan atau skim perkhidmatan bagi jawatan yang dipohon; dan d. Pemohon tidak melepasi tapisan asas dan merit yang ditetapkan oleh Suruhanjaya.

Pemohon yang tidak menghadiri temu duga tidak akan disenaraihitamkan.

Tiada tempoh yang ditetapkan bagi panggilan temu duga selepas mendaftar di dalam sistem e-Recruitment. Data-data permohonan akan disimpan di dalam Bank Data Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak (SPANS) dan ditapis setelah menerima laporan pengisian kekosongan jawatan dari Jabatan/Agensi/Kementerian. Pemohon yang melepasi tapisan semasa akan dipanggil untuk menghadiri ujian atau temu duga berdasarkan jawatan yang dipohon.

Calon perlu membawa diploma dan transkrip semasa menghadiri temu duga walaupun jawatan tersebut hanya mensyaratkan kelulusan SPM sahaja kerana berdasarkan panggilan surat temu duga, calon perlu membawa semua kelayakan akademik yang telah diperoleh.

Calon boleh merujuk pautan Panduan Pemohon dalam laman e-Scholarship bagi Panduan Menghadiri Temu Duga BKPNS untuk mendapatkan senarai semak dokumen yang diperlukan.

Boleh, pemohonan akan dipertimbangkan bersama-sama dengan calon lain yang layak.

Permohonan anda akan dipertimbangkan dan atas kebenaran daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak. Sekiranya anda dilantik dalam perkhidmatan, lantikan anda dianggap sebagai lantikan baharu dan anda tidak layak atau berhak untuk menuntut mana-mana tempoh perkhidmatan, saraan dan kemudahan terdahulu.

Sijil-sijil dan dokumen-dokumen asal serta salinan yang telah disahkan seperti berikut: a. Kad Pengenalan b. Gambar Berukuran Pasport c. Sijil Lahir d. Sijil-sijil Akademik (PMR, SPM dan sijil yang berkaitan) e. Sijil Berhenti Sekolah f. Buku Tamat Perkhidmatan dalam Angkatan Tentera/Polis (bagi bekas Tentera/Polis) g. Lain-lain dokumen/sijil yang perlu dan ada kaitan dengan permohonan tuan/puan.

Maklumat di bahagian “Pegawai Sedang Berkhidmat” hanya boleh dikemas kini melalui Sistem GEMS. Tuan/Puan boleh menghubungi pegawai sumber manusia di jabatan tuan/puan untuk mengemas kini maklumat sekiranya terdapat kesilapan atau perubahan.

Ya, pegawai yang sedang dalam siasatan boleh dipertimbangkan dalam urusan kenaikan pangkat.

Tempoh sah laku calon simpanan adalah selama satu (1) tahun sahaja.

Keputusan temu duga akan dikeluarkan dalam tempoh dua (2) bulan selepas tarikh Mesyuarat Keputusan Temu Duga dilaksanakan.

Ya, pegawai yang sedang dalam tempoh melanjutkan pelajaran layak dalam urusan kenaikan pangkat sekiranya pegawai tersebut telah memenuhi kesemua kriteria untuk kenaikan pangkat.

Keputusan temuduga kekosongan jawatan kenaikan pangkat disampaikan kepada Setiausaha Kerajaan Sarawak (SUK) dan Setiausaha Tetap (SUT) Kementerian Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sarawak (KKAPKTS) dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja selepas Suruhanjaya mengesahkan keputusan tersebut.

Ya, calon temu duga boleh membuat tuntutan perjalanan atas urusan rasmi.

PJawatan kosong Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak diiklankan sekurang-kurangnya sekali setahun.

Seseorang Penjawat Awam adalah layak untuk disahkan dalam perkhidmatan sekiranya memenuhi syarat-syarat seperti yang berikut: i) Telah berkhidmat dalam tempoh percubaan selama satu (1) hingga tiga (3) tahun; ii) Hadir dengan jayanya kursus induksi umum; iii) Lulus peperiksaan yang ditetapkan; iv) Laporan penilaian prestasi tahunan bagi satu (1) hingga tiga (3) tahun yang memuaskan (60% ke atas); v) Bebas dari siasatan salah laku dan tindakan tatatertib; dan vi) Diperakukan oleh Ketua Jabatan Bagi pegawai yang sedang dalam tempoh pelanjutan, perakuan pengesahan boleh dibuat selepas pegawai tersebut memenuhi syarat.

Antara dokumen yang diperlukan untuk pengesahan dalam perkhidmatan dan pemberian taraf berpencen adalah seperti yang berikut: i) PSC Form 10 [PSC 10.(1/2016)] - Borang Perakuan Pengesahan Dalam Perkhidmatan dan Pemberian Taraf Berpencen. ii) Form C (Pemilihan Skim Pencen atau Kumpulan Wang Simpanan Pekerja. iii) Salinan Pengesahan Dalam Perkhidmatan (C.M.O 13).

Pemberian taraf berpencen layak diberikan kepada pegawai yang telah disahkan dalam perkhidmatan (menolak Skim KWSP) dan telah berkhidmat genap tempoh selama tidak kurang daripada tiga (3) tahun perkhidmatan yang boleh dimasuk kira.

Pelanjutan Tempoh Percubaan boleh diluluskan oleh Suruhanjaya seperti berikut : (i) Pelanjutan selama satu tahun untuk permohoan kali pertama tanpa denda (ii) Pelanjutan selama satu tahun untuk permohonan kali kedua sama ada dengan denda atau tanpa denda dan terakhir Merujuk kepada Perintah Am 27 (8) Perintah-Perintah Am Perkhidmatan Awam Negeri, 1996 & Surat Pekeliling (Perj. Bil 30/2007)

Perakuan kelulusan Pengesahan Dalam Perkhidmatan (PDP) disampaikan dalam tempoh 10 hari bekerja tertakluk kepada kelengkapan dokumen.

Perakuan kelulusan Pemberian Taraf Berpencen (PTB) disampaikan dalam tempoh 10 hari bekerja tertakluk kepada kelengkapan dokumen.

Perundangan

Merujuk kepada Perintah Am 171 (6), Perintah-Perintah Am Perkhidmatan Awam Negeri 1996 (PAPAN 1996), “ketidakhadiran bertugas” bermaksud apabila seseorang pegawai tidak atau gagal untuk hadir bagi apa-apa jua tempoh masa pada masa dan tempat pegawai itu dikehendaki hadir bagi pelaksanaan tugas-tugasnya.

1. Menghubungi/mencari pegawai seliaannya 2. Mencari pegawai seliaannya di kediaman melalui Alamat GEMS 3. Tahan emolumen 4. Mengeluarkan surat tunjuk sebab 5. Merujuk pegawai seliaannya ke kaunseling (tertakluk kepada fakta kes) 6. Lapor ketidakhadiran pegawai seliaannya kepada Ketua Jabatan untuk proses tindakan tatatertib

“Penyelia” yang dimaksudkan adalah, Pegawai Penyelia Pertama (PPP).

Proses tindakan tatatertib bagi kes tidak hadir bertugas PANS boleh dirujuk melalui Kaedah-Kaedah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak (KKSPA),1996 dan juga Manual Pengurusan Tatatertib (muka surat 43). (show link untuk proses kerja AWOL)

Proses tindakan tatatertib bagi kes tidak hadir bertugas PBT boleh dirujuk melalui Peraturan-Peraturan Perkhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan, 2000 dan juga Manual Pengurusan Tatatertib (muka surat 43). (show link untuk proses kerja AWOL)

Tindakan Tatatertib boleh dikenakan ke atas pegawai kerana merujuk kepada Perintah Am 171 (6), Perintah-Perintah Am Perkhidmatan Awam Negeri 1996 (PAPAN 1996), “ketidakhadiran bertugas” bermaksud apabila seseorang pegawai tidak atau gagal untuk hadir bagi apa-apa jua tempoh masa pada masa dan tempat pegawai itu dikehendaki hadir bagi pelaksanaan tugas-tugasnya. Walau bagaimanapun, tatacara berikut boleh dilaksanakan sebelum tindakan tatatertib dilaksanakan ke atas pegawai: 1. Mengeluarkan Surat Tunjuk Sebab 2. Merujuk pegawai ke kaunseling (mengikut kesesuaian fakta kes dan berdasarkan kepada justifikasi Surat Tunjuk Sebab) 3. Tahan emolumen sekiranya pegawai berterusan tidak menghadirkan diri ke pejabat 4. Lapor ketidakhadiran pegawai kepada Ketua Jabatan

Merujuk kepada Kaedah 30 KKSPA 1996 atau Peraturan 37 PPPBT 2000, seseorang pegawai boleh dikenakan Arahan Tahan Kerja dengan syarat tindakan tatatertib dengan tujuan untuk membuang kerja atau menurunkan pangkat telah dimulakan atau sedang hendak dimulakan terhadap pegawai awam itu. Oleh yang demikian, ATK boleh dilaksanakan ke atas pegawai yang tidak hadir bertugas kerana kesalahan tidak hadir bertugas merupakan kesalahan yang mengakibatkan pegawai boleh dikenakan hukuman buang kerja dan turun pangkat. Walau bagaimanapun, sekiranya pegawai tidak hadir bertugas secara berterusan atau dalam tempoh tujuh (7) hari ketidakhadiran beliau ke pejabat, pemberhentian emolumen (Tahan Gaji) hendaklah dilaksanakan. Sila rujuk Pekeliling Perjawatan 8/2000 bertarikh 3 Mei 2000.

Menurut Perintah Am 171(5)(a), PAPAN 1996, sekiranya seseorang pegawai telah tidak menghadirkan diri untuk bertugas, maka Ketua Jabatan hendaklah mengambil tindakan untuk menghentikan pembayaran gaji dan elaunnya, dan pemberhentian itu hendaklah diteruskan sehinggalah: (a) Dia kembali bekerja; (b) Selesai tindakan tatatertib terhadapnya; (c) Suruhanjaya memerintahkan selainnya;

Perintah Am 173, PAPAN 1996 memperuntukkan tugas atau kewajipan kawalan disiplin dan penyeliaan oleh seseorang Penyelia ke atas pegawai seliaannya. Sebagai Penyelia, hendaklah tindakan sewajarnya diambil ke atas mana-mana pelanggaran Perintah-Perintah Am yang telah dilakukan oleh pegawai seliaannya. Penyelia juga hendaklah memastikan peruntukan di dalam Perintah-Perintah Am dipatuhi oleh Penyelia itu sendiri dan pegawai seliaannya. Jika seseorang penyelia gagal melaksanakan kawalan disiplin dan penyeliaan ke atas pegawai seliaannya, maka penyelia itu telah melakukan kesalahan tatatertib iaitu merupakan satu kesalahan cuai di dalam menjalankan tanggungjawab atau bertindak dengan cara yang tidak bertanggungjawab. Oleh yang demikian, kegagalan Penyelia untuk melaksanakan kawalan disiplin dan menyelia pegawai seliaannya boleh mengakibatkan Penyelia tersebut dikenakan tindakan disiplin.

Kaedah 27 (1) Kaedah-Kaedah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam 1996 (KKSPA 1996) dan Peraturan 31 (1) Peraturan-Peraturan Pekhidmatan Pihak Berkuasa Tempatan 2000, memperuntukkan sekiranya seseorang pegawai tidak hadir bertugas, tanpa sebab dan alasan yang munasabah dan tidak dapat dikesan, Ketua Jabatan hendaklah menghantar surat untuk mengarahkan pegawai kembali bertugas dan menyatakan sebab ketidakhadiran bertugas kepada pegawai dengan menggunakan AR Registered Post ke alamat pegawai yag berdaftar dengan Jabatan. Sekiranya Surat AR Registered Post tersebut dikembalikan tidak terserah, Ketua Jabatan hendaklah melaporkan perkara tersebut kepada SUK dan Suruhanjaya agar SUK dan Suruhanjaya (mana-mana yang berkenaan) dapat mengambil langkah pewartaan berdasarkan fakta bahawa pegawai telah tidak hadir bertugas tanpa cuti dan tidak dapat dikesan. Salinan pewartaan tersebut hendaklah dipamerkan di Papan Notis Jabatan di tempat pegawai bertugas. Menurut Kaedah 28 (3) KKSPA 1996 dan Peraturan 32 (3) PPPBT 2000, sekiranya pegawai masih gagal menghadirkan diri untuk bertugas dalam tempoh 14 hari setelah pewartaan, pegawai hendaklah dianggap telah dibuang kerja daripada perkhidmatan mulai dari tarikh mula beliau tidak hadir bertugas.

Perintah Am 153 (4) (j), PAPAN 1996 iaitu tidak hadir bertugas tanpa kebenaran dan tanpa sebab yang munasabah.

1. Keluarkan Arahan Gantung Kerja (AGK) 2. Proses TindakanTatatertib bagi pengenaan hukuman buang kerja dilaksanakan Sila rujuk Manual Pengurusan Tatatertib (muka surat 59) (show link untuk proses kerja bagi sabitan jenayah)

Merujuk kepada Kaedah 32 (2) (d), KKSPA 1996 dan juga Peraturan 22 (2) (d), perintah pemulihan merupakan satu hukuman yang selalunya melibatkan kes jenayah (dadah) di mana pegawai tidak wajar diberikan hak untuk didengar (Surat Representasi Bertulis). Sekiranya pihak Jabatan menerima Perintah Pemulihan ini, proses seterusnya adalah seperti berikut: 1. Keluarkan Arahan Gantung Kerja (AGK) 2. Proses TindakanTatatertib bagi pengenaan hukuman buang kerja dilaksanakan Sila rujuk Manual Pengurusan Tatatertib (muka surat 59) (show link untuk proses kerja bagi sabitan jenayah)

Merujuk kepada Perintah Am 155 (2), PAPAN 1996, hanya seorang Pegawai Perubatan Kerajaan yang berdaftar di bawah Akta Perubatan 1971.

Sekiranya pemeriksaan mengejut ujian saringan dadah dijalankan oleh pihak Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), keputusan ujian air kencing yang positif dadah akan di hantar ke makmal patalogi oleh pihak AADK sendiri. Keputusan makmal patalogi ini adalah elemen yang penting untuk mendapatkan perintah mahkamah. Tindakan yang harus dilakukan oleh jabatan berkaitan hendaklah mendapatkan laporan daripada pihak AADK berkenaan status sama ada pegawai akan didakwa di Mahkamah atau sebaliknya. Sekiranya pegawai diputuskan untuk didakwa di Mahkamah, proses mengenakan Arahan Tahan Kerja ke atas pegawai hendaklah dilakukan. Setelah mendapat Perintah Mahkamah dan pegawai disabitkan kesalahan, proses untuk mengenakan Arahan Gantung Kerja hendaklah dikeluarkan ke atas Pegawai dan proses tindakan tatatertib yang mewajarkan hukuman buang kerja hendaklah segera di laksanakan.

Merujuk kepada Perintah Am 161 (2), PAPAN 1996, seseorang pegawai hendaklah disifatkan mempunyai keterhutangan kewangan yang serius apabila: - (a) jika agregat hutang dan liabiliti tidak bercagar seseorang pegawai pada bila-bila masa tertentu melebihi enam kali ganda jumlah emolumen bulanannya; (b) jika pegawai itu adalah seorang penghutang penghakiman, dan hutang penghakiman itu belum dijelaskan dalam tempoh satu bulan dari tarikh penghakiman; atau (c) jika pegawai itu bankrap atau orang gaji yang tidak solven, selagi dia kekal sebagai bankrap yang belum dilepaskan atau perintah kebankrapan yang dibuat terhadapnya belum dibatalkan.

Kebankrapan merujuk kepada satu proses di mana seorang penghutang diisytiharkan sebagai bankrap melalui perintah mahkamah atas petisyen pemiutang atau petisyen penghutang sendiri. Segala harta kepunyaan bankrap yang tidak bercagar adalah terletak hak kepada Ketua Pengarah Insolvensi (KPI) dan KPI bertanggungjawab untuk menghasilkan semua harta tersebut. Hasil jualan harta akan diagihkan kepada pemiutang yang telah memfailkan borang bukti hutang dan bukti hutang tersebut telah diperakukan oleh KPI. Sumber: www.mdi.gov.my

Setelah anda dperintahkan bankrap, pegawai hendaklah hadir ke cawangan Jabatan Insolvesi yang mentadbir kes kebankrapan pegawai dengan kadar segera. Cawangan yang mentadbir kes kebankrapan merupakan cawangan di negeri yang mana perintah kebankrapan dikenakan kepada pegawai. Pegawai akan diminta untuk memberikan kerjasama sepenuhnya dan mendedahkan segala maklumat berkaitan pendapatan kepada Pegawai Insolvensi. Sumber: www.mdi.gov.my

Merujuk kepada Kaedah 16 dan 17 KKSPA 1996 dan Peraturan 17 dan 18 PPPBT 2000, sekiranya Ketua Jabatan menerima apa-apa maklumat atau aduan berkenaan dengan seseorang pegawai (termasuklah laporan daripada Ketua Pengarah Insolvensi), hendaklah Ketua Jabatan menjalankan penyiasatan yang perlu dan jika Ketua Jabatan berpendapat bahawa terdapat kes prima facie terhadap pegawai, Ketua Jabatan hendaklah meneruskan tindakan tatatertib ke atas pegawai.

Status bankrap merupakan salah satu kriteria di mana pegawai tidak boleh disahkan dalam perkhidmatan dan boleh ditamatkan perkhidmatan. Selain itu, tindakan tatatertib bagi pelanggaran Perintah Am 161, PAPAN 1996 juga boleh dikenakan ke atas pegawai yang mewajarkan hukuman buang kerja atau turun pangkat.

Merujuk kepada Perintah Am 161 (6), PAPAN 1996, Pegawai boleh diambil tindakan Tatatertib sekiranya tidak melaporkan atau memaklumkan kepada Ketua Jabatan berkenaan kedudukan kewangan beliau yang berada di tahap keterhutangan kewangan yang serius.

Sila rujuk Pekeliling Perjawatan Negeri Sarawak Bilangan 11 Tahun 2017 iaitu Kriteria-Kriteria Pemilihan Calon-Calon Bagi Tujuan Perakuan Kenaikan Pangkat Dalam Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak.

Tertakluk kepada Pekeliling yang dikeluarkan bagi pemberian Bantuan Khas Kewangan (Bonus) kepada Penjawat Awam Negeri Sarawak. Secara amnya, pekeliling akan menyenaraikan pegawai yang tidak layak menerima BKK adalah pegawai yang telah dikenakan dan menjalani hukuman tatatertib (tertakluk kepada tempoh masa yang dinyatakan di dalam pekeliling)

Pegawai yang melakukan perkahwinan diluar Negara Malaysia, adalah perlakuan yang menyalahi Ordinan Keluarga Ordinan Undang- undang Keluarga Islam (OUKI) 2001, di mana, jika sabit kesalahan, pegawai boleh dihukum denda maksimum RM1,000 atau 6 bulan penjara atau kedua-duanya sekali. Sekiranya Ketua Jabatan menerima laporan di mana Pegawai telah disabitkan bersalah akibat daripada perkahwinan yang dilakukan di luar Negara, tindakan tatatertib yang mewajarkan hukuman buang kerja dan turun pangkat akan dikenakan ke atas pegawai. Kes pegawai juga adalah tertakluk di bawah Kaedah 32 (2) (a), KKSPA 1996, di mana pegawai tidak akan diberi Surat Tindakan Tatatertib (Surat Pertuduhan) dan tiada peluang untuk memberikan representasi bertulis. Suruhanjaya akan memutuskan keputusan kes berdasarkan keterangan dan bukti yang ada

Tindakan Tatatertib boleh diambil bagi pelanggaran Perintah Am 153 (4) (f) iaitu tidak jujur atau bertindak dengan sedemikan cara yang boleh menyebabkan dirinya dianggap sebagai tidak jujur. Kesalahan ini merupakan kesalahan yang mewajarkan pegawai boleh dikenakan hukuman buang kerja dan turun pangkat.

Tindakan Tatatertib boleh diambil ke atas pegawai yang melakukan kesalahan sexual harrassment seperti yang diperuntukkan di dalam Perintah Am 172A, PAPAN 1996. Pegawai (mangsa) boleh melaporkan kepada Ketua Jabatan sekiranya beliau merasakan bahawa dirinya telah diganggu secara seksual oleh pegawai yang dituduh. Laporan Polis juga boleh dipertimbangkan untuk dilakukan oleh pegawai (mangsa).

Keputusan kes tatatertib Pegawai Awam Negeri Sarawak dan Pihak Berkuasa Tempatan disampaikan dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja yang melibatkan pelanggaran tatakelakuan Perintah-Perintah Am Perkhidmatan Awam Negeri 1996.

Warta di bawah Kaedah 28(3), Kaedah-Kaedah Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, 1996 dan Peraturan 32(3), Peraturan-Peraturan Pihak Berkuasa Tempatan, 2000 dikemukakan ke Percetakan Nasional dalam tempoh tiga (3) hari bekerja tertakluk kepada kesempurnaan dokumen.

Dasar,Kualiti,ICT dan Perhubungan Korporat

Semua aduan yang diterima diberi Akuan Penerimaan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

Semua aduan yang diterima dikemukakan maklum balas dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.

 
image Undian
image Pengumuman